Každý majitel nemovitosti, má povinnost, zajistit správu tohoto objektu, buď sám, nebo pomocí externí firmy. Správa nemovitosti je soubor činností, které zajišťují bezproblémový chod nemovitosti a odstraňují překážky, které by zabraňovaly jejím obyvatelům v užívání nemovitosti jako takové. Proto mnoho bytových družstev nebo společenstva vlastníků ale i soukromých vlastníků nemovitostí volí levnější variantu a to samostatnou správou. Ničeho se nedopouští, ale správa nemovitostí je velmi kvalifikovaná činnost a nelze ji provádět bez dostatečných informací.
Revize jsou jedna z velmi důležitých částí správy nemovitosti, které je potřeba hlídat. Každá revize má jiný interval (termín) a hlavně nedodržením těchto intervalů se vystavují vlastníci nemovitostí postihu.
Správa nemovitostí nezahrnuje jen uklizečku či opraváře. Profesionální správci nemovitostí mají ve svých řadách také třeba kvalifikované účetní a právní zástupce. Správcovství totiž už dávno není pouze o drobných úpravách a mytí podlahy společných prostor v domě. Kvůli komplikovanosti legislativy a jejím neustálým změnám je již mnohdy třeba konzultovat jednotlivé kroky s právníky (např. sepsání veškerých potřebných dokumentů, zajištění zápisu do obchodního rejstříku a následné průběžné právní poradenství ve všech oblastech správy nemovitostí) či účetními (např. uzavírání nájemních smluv v zastoupení vlastníka, dále výpočet úhrad za dodávku služeb, inkaso plateb a výplata přeplatků či inkaso nedoplatků včetně vymáhání pohledávek za neplatiči, evidence veškerých plateb, vyúčtování služeb spojených s užíváním pronajatých prostor a příprava rozpočtů na příští období). Kvalifikovaný a dobře vybraný partner Vám dokáže velmi rychle optimalizovat Vaše náklady a zamezí zbytečným nepříjemnostem a ztrátám.
Správa nemovitostí zahrnuje
- úklid nemovitosti
- opravy závad inženýrských sítí
- běžnou údržbu zabraňující vzniku závad
- drobné řemeslné práce (malování, drobné opravy)
- řemeslné práce většího rozsahu (omítání budov, výměna oken)
- vedení účetních záznamů nemovitosti
- plánování oprav a údržby
Správu nemovitosti provádí
- Majitel nemovitosti
- Společenství vlastníků
- Externí společnost zabývající se správou nemovitostí
- Využijí především vlastníci více domů,
- bytová družstva a společenství vlastníků,
- vlastníci domů s více bytovými či nebytovými jednotkami,
Z čeho je správa nemovitosti hrazena
Majitelé nebo nájemníci užívající nemovitost vyčleňují dohodnutou finanční částku, která se ukládá na společný účet (fond oprav). Z těchto peněz se pak hradí potřebná údržba, opravy či plánované stavební práce. Fond oprav většinou tvoří samostatnou složku v nájmu za nemovitost.
Správa majetku vs. Facility management
Správa majetku má v popisu práce kvalitní zajištění stavu a provozu nemovitostí a jejich komponentů. S tímto úkolem jsou často propojeny i služby zajištění chodu objektu (údržba, ostraha, úklidy atd.). V některých společnostech jsou do správy majetku zapojeny i služby související s pronajímáním prostor (jakými jsou například rozúčtování nájemného, spotřeby energií atd.).
Facility management má cíl integrované řízení všech služeb, které podporují hlavní činnost společnosti. V této definici není žádná zmínka o nemovitosti, budově, místnosti, dokonce ani o prostoru. Jasně se zde deklaruje, že facility management se zabývá řízením jasně vymezeného souboru podpůrných služeb.