Co je virtuální sídlo a jaké jsou hlavní důvody, které stojí za mimořádnou oblibou tohoto fenoménu moderního podnikání? Znáte alespoň základní kritéria, podle nichž byste měli vybírat co nejideálnějšího poskytovatele takového sídla? A víte, v jakých relacích se zhruba pohybují poplatky, na které vás jeho provozování každý měsíc vyjde? Ne? Pokusíme se tedy dnes na tyto otázky nalézt stručné a srozumitelné odpovědi!
Proč jsou virtuální sídla pro podnikatele tak atraktivní?
Každý podnikatelský subjekt u nás musí mít ze zákona nějaké oficiální sídlo a je to právě jeho virtuální varianta, která je zejména v poslední dekádě jedním z nejoblíbenějších způsobů, kterým si tuzemské firmy tuto svou zákonnou povinnost plní. V čem celá věc spočívá? Ze široké nabídky poskytovatelů tzv. virtuálních kanceláří si vyberete nějakou adresu, která vám po uzavření smlouvy začne sloužit jako oficiální sídlo vaší firmy. Přitom získáte nejenom adresu s příslušným registračním číslem, ale obvykle i celou řadu doprovodných služeb. Vaší firmě to umožní plnohodnotně fungovat a to zpravidla za podstatně výhodnějších finančních podmínek, než jaké jsou běžné u klasického firemního sídla vázaného například na nějaké skutečné a to ať už pronajaté či zakoupené kancelářské prostory. Je tedy vcelku pochopitelné, že popularita tohoto způsobu provozování byznysu stále stoupá.
3 věci, které mají na oblibu virtuálních kanceláří zásadní vliv
Důvodů, kvůli kterým se stále větší počet podnikatelů vydává ve svém byznysu právě touto cestou, je hned několik. Za nejpodstatnější však lze v současnosti považovat zejména tři následující.
1. FINANCE – Finanční stránka věci hraje často tu nejpodstatnější úlohu a není divu. Nájmy a další provozní náklady spojené s využíváním reálných kancelářských prostor totiž zpravidla násobně převyšují částku, na kterou podnikatele vyjde umístění sídla jeho společnosti do některé z virtuálních kanceláří.
2. NEDOSTATEK PERSONÁLU – Na rozdíl od virtuální varianty (vše zajistí poskytovatel) se o každodenní chod skutečné kanceláře či případné provozovny musí starat nějaký zaměstnanec. Je to spojeno s dalšími výdaji, ale to ještě není ta největší komplikace. Hlavní problém dnes spočívá v tom, že je nalezení někoho schopného a spolehlivého obvykle během na dlouhou trať, protože míra nezaměstnanosti se již nějakou dobu pohybuje pouze okolo tří procent a kvalitních lidí se zkrátka nedostává.
3. „LUKRATIVNÍ ADRESA“ – Jde o velmi zajímavý benefit, který k rostoucí popularitě virtuálních sídel rovněž přispívá nezanedbatelnou měrou. A jak může být taková věc vašemu byznysu prospěšná? Poskytovatelé virtuálních sídel firmám obvykle nabízejí nějaké „dobré adresy“ v solidních lokalitách větších měst. A proč? Je to celkem jednoduché. Podobná adresa na vaší firemní vizitce či vašich webových stránkách totiž u mnoha lidí dokáže vzbudit dojem, že patříte k podnikatelům úspěšným.
A úspěch, ten lidi zkrátka podvědomě přitahuje!
Řady vašich klientů i obchodních partnerů se tedy s trochou štěstí rozrostou a to je také hlavní přínos takové „prestižní adresy“. Celou věc lze tedy s trochou nadsázky chápat i jako jistou formu podpory podnikání, srovnatelnou s celou řadou dotačních programů nebo třeba s novým projektem určeným zejména začínajícím firmám, který byl nedávno spuštěn v Praze. „Dobrá adresa“ vám takto může pomoci hlavně na startu vašeho byznysu. Pak už ovšem bude jenom na vás, abyste ukázali, že máte skutečně co nabídnout, to je pochopitelné.
Za stovku nebo za 2 tisíce?
Virtuální sídlo můžete pořídit třeba už za 99 korun měsíčního poplatku. Obvyklejší jsou však částky pohybující se někde mezi pěti sty a dvěma tisíci a rozhodně to nebývají vyhozené peníze. Za pouhou stovku totiž zpravidla nemůžete očekávat, že vám bude poskytnuto víc, než jen registrační číslo. K bezproblémovému fungování vaší společnosti to však nepochybně stačit nemůže. Je proto lepší pár stokorun připlatit a získat za to maximální množství doprovodných služeb. Víte, co k takovým službám, bez nichž se vám bude nejspíš špatně podnikat, vlastně patří?
a) Recepce s označením vaší firmy obsluhovaná kvalifikovaným personálem.
b) Vyřizování telefonních hovorů a faxů.
c) Poštovní služby.
d) Administrativní výpomoc (kopírování či přepis dokumentů, příprava reklamních materiálů…).
e) Zasedací místnost pro obchodní či úřední jednání.
Jak vybrat vhodného poskytovatele?
Rozsah nabízených služeb, o nichž byla řeč v předešlém odstavci, by měl být při výběru poskytovatele virtuálního sídla jedním ze zásadních faktorů, který ovlivní výsledek vaší volby. Opomenout pak nelze ani hodnotu „prestižní adresy“. Zde je však dobré podotknout, že některé z nich jsou firmami vyhledávány natolik často, že už je jejich výjimečnost a tedy i přínos pro byznys přinejmenším poněkud diskutabilní. Sdílet shodné číslo popisné třeba i s několika tisíci dalších podnikatelských subjektů (i s tím se lze u nás setkat) totiž není ten nejlepší nápad. Kýženou prestiž vám to určitě nepřinese a je proto lepší, zvolíte-li méně „frekventované“ místo v nějaké solidní čtvrti.
Důvěra je hezká věc, ale…
Základní princip fungování virtuálních kanceláří tedy už zhruba znáte a stejně tak jsou vám zřejmé i hlavní výhody spojené s umístěním firemního sídla do některé z nich. Pokud jde o způsob výběru kvalitního poskytovatele virtuálního sídla, je zde krom rozsahu služeb a nějaké hodnotné adresy ještě jeden důležitý faktor, který je třeba zohlednit hned na samém počátku vašeho hledání. Je jím serióznost a profesionalita vytipovaného poskytovatele. Důvěra nemá alespoň v počátcích obchodního vztahu hrát takřka žádnou roli a je proto důležité opatřit si patřičné reference a nahlédnout i do veřejně přístupných obchodních rejstříků. Jedině tak se vyhnete případným komplikacím, které by vás mohly čekat v případě, že váš byznys svěříte do rukou někomu, kdo nedosahuje potřebných profesních i morálních kvalit.
Ostatně, nejspíš jste se už při vašem podnikání s nějakou tou „nesolidností“ setkali a tak víte, že trocha obezřetnosti rozhodně neškodí, nebo ne? A dokázali byste si nyní vybrat ideální virtuální sídlo sami nebo vám přijde vhod ještě pár podrobnějších informací? Klidně si o ně napište!